خاطرات همایون از ۴۰ سال دوری از سینما

۲۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۷ کد : ۶۳۸۵ دیگر رسانه‌ها
خاطرات همایون از ۴۰ سال دوری از سینما
محمدعلی تبریزیان با نام هنری همایون در گفت‌وگو با کافه تماشا، از ممنوع‌الفعالیتی ۴۰ ساله بازیگران پیش از انقلاب، آرزوی بهروز وثوقی برای بازگشت به ایران، خاطرات ملک‌مطیعی و پوری بنایی و علی حاتمی و چهار دهه دوری از سینما گفت.

 

به گزارش خبرآنلاین، همایون، متولد سال ۱۳۱۶، بازیگری را در سال‌های پایانی دهه ۳۰ و با فیلم‌هایی مانند «داماد میلیونر» و «بی‌ستاره‌ها» آغاز کرد و تا سال ۵۷ در بیش از صد فیلم سینمایی حضور داشت. «تپلی»، «دنیای آبی»، «بابا خالدار»، «آقای جاهل»، «شاهرگ» و «شورش» از جمله فیلم‌های کارنامه هنری همایون به حساب می‌آیند. فعالیت همایون در سینما در سال ۵۷ متوقف شد و او از آن سال تا به امروز در حرفه‌ای دیگر غیر از بازیگری مشغول به کار است.

 

بازیگر فیلم «شاهرگ» با بیان اینکه همراه مردم بودن باعث شد که پس از ممنوعیت کار در حوزه رستوران‌داری مشغول به کار شود، تأکید کرد: «به ناصر ملک‌مطیعی هم گفتم حالا که ممنوع‌الفعالیت شدی شغلی را انتخاب کن که در ارتباط با مردم باشی و به همین دلیل بود که ناصر ملک‌مطیعی یک قنادی دایر کرد و در سال‌های پس از انقلاب در آن مشغول به کار شد.»

 

 

پس از انقلاب بازیگران را به دادگاه اوین بردند

 

همایون با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب به دادگاه اوین خوانده شده است، گفت: «به ما گفتند که به دادگاه اوین برویم و قرار است ما را ارشاد کنند، پس از آن ماجراها ما «بازرس گوگول» را در تئاتر پارس لاله‌زار اجرا رفتیم و با استقبال روبرو شد اما فعالیتم در سینما ادامه‌دار نشد.»

 

 

بگذارید بهروز وثوقی لااقل در مملکت خودش بمیرد

 

بازیگر فیلم «امروز و فردا» در خصوص بهروز وثوقی هم گفت: «بگذارید بهروز وثوقی بیاید و در مملکت خودش بمیرد، از بازیگران آن سال‌ها تقریباً همه رفتند و فقط چند تای دیگر باقی‌مانده‌اند، بگذارید لااقل بهروز وثوقی در کنار فردین و ناصر ملک‌مطیعی در خاک خودش آرام گیرد و همه ما در کنار هم باشیم.»

 

او ادامه داد: «بهروز وثوقی اولین فیلمش را با من بازی کرد با نام «صد کیلو داماد» و پس از آن در فیلم‌های «امروز و فردا» و «ایمان» هم با او همبازی بودم. در سفری که به امریکا داشتم بهروز وثوقی را دیدم. امیدوارم که به ایران برگردد، کار خلافی هم نکرده است.»

 

 

ممنوع‌الفعالیتی چهل ساله حق ما نبود

 

بازیگر فیلم «شورش» اظهار داشت: «پس از آن انقلاب اگر تهیه‌کننده به سراغ بازیگرانی مثل فردین و ناصر ملک‌مطیعی می‌رفت به او می‌گفتند که باید فرد دیگر دیگری را جایگزین این افراد کند. مدتی بعد برچسب ممنوع‌التصویری به این بازیگران اطلاق شد، اما قانون نوشته‌ای در این خصوص وجود نداشت. نباید با ما این‌طور رفتار می‌شد، چهل سال یک عمر بود.»

 

 

ناصر آرزوی چهل سال بازگشت به سینما را به خاک برد

 

بازیگر فیلم «بابا خالدار» در خصوص ناصر ملک‌مطیعی تصریح کرد: «سینما از زبان ناصر ملک‌مطیعی آغاز شد، ناصر ملک‌مطیعی آرزو داشت که با مردم باشد همیشه با هم بودیم و او همواره به دنبال بازگشت به سینما بود اما نمی‌گذاشتند.»

 

او با بیان اینکه ناصر ملک‌مطیعی پدر سینمای ایران بود، تأکید کرد: «یکی از بهترین دوستانم را از دست دادم، در تمام این سال‌ها دوستی من و ناصر پابرجا بود، چه روزها را که با هم گذراندیم. من و ناصر و وحدت و پوری بنایی هفته یک بار دوره‌ای داشتیم و یکدیگر را می‌دیدیم.»

 

 

بازیگرانی که پس از انقلاب کار کردند طاغوتی نبودند؟!

 

همایون درباره اینکه چرا برخی از بازیگران پس از انقلاب ممنوع‌التصویر شدند و عده‌ای دیگر نه، گفت: «تمام بازیگرانی که پس از انقلاب اجازه ادامه فعالیت پیدا کردند هم پیش از انقلاب در فیلم‌ها حضور داشتند و صحنه‌هایی را بازی کرده بودند که شاید بازیگران ممنوع‌التصویر در چنین صحنه‌هایی حضور پیدا نمی‌کردند و پاسخ این‌که چرا عده‌ای ممنوع‌الفعالیت شدند و دیگران نه هنوز پیدا نشده است.»

 

 

اشتباهِ بازی نکردن در «هزاردستان»

 

بازیگر فیلم «آقای جاهل» بیان کرد: «آقای علی حاتمی به من گفت اشتباه کردی در «هزاردستان» بازی نکردی چون اگر بازی می‌کردی در پروژه‌های پس از آن هم حضور داشتی و مسئله ممنوعیت فعالیت تو از بین می‌رفت.»

 

او در خصوص همکاری با علی حاتمی در فیلم «باباشمل» گفت: «سکانس به سکانس این فیلم تابلو نقاشی بود. متنی بسیار خوبی داشت اما به دلیل اینکه دیالوگ‌های فیلم به صورت شعر بیان می‌شد نتوانست گیشه مناسبی را از آن خود کند.»

 

 

دیالوگ‌های «دنیای آبی» را احمد شاملو نوشت

 

همایون در خصوص آشنایی با احمد شاملو تاکید کرد: «آقای شاملو روی فیلمنامه‌ها دیالوگ می‌گذاشت و فیلمنامه هم می‌نوشت و دیالوگ‌های «دنیای آبی» را هم آقای شاملو گذشته بود.»

 

 

رمز بقای «سلطان قلب‌ها»؛ تلفیق روحانی و عارف و فردین بود

 

همایون با اشاره به اینکه در فیلم «سلطان قلب‌ها» برای اولین بار عارف جایگزین ایرج برای خواندن تصنیف‌ها و ترانه‌های فیلم شد، تأکید کرد: «موسیقی این کار توسط انوشیروان روحانی ساخته شد و او گفت این سبک از موسیقی به صدای آقای ایرج نمی‌خورد و عارف جایش را می‌گیرد و تلفیق موسیقی انوشیروان روحانی صدای عارف و شعر محمدعلی شیرازی به ترانه‌های ماندگار «سلطان قلب‌ها» منتهی شد.»

 

 

فروش فیلم «طوقی» را هیچ فیلمی نداشته است

 

این بازیگر با قیاس وضعیت گیشه سینما در آن سال‌ها و این روزها گفت: «علاقه مردم به سینمای ملی در آن روزها خیلی بیشتر بود من یادم می‌آید زمانی که فیلم «طوقی» به پرده سینماها رفت در روز اول ۳۰۰ هزار تومان فروخت. ۱۵۰ هزار نفر در روز ابتدایی اکران «طوقی» به سالن‌های سینما رفتند و این فیلم را دیدند؛ آماری که تا به امروز هیچ‌گاه تکرار نشده است.»

 

 

صمیمی‌ترین دوست سینمایی‌ام فردین بود

 

همایون افزود: «محمدعلی محمدعلی فردین، آقای سینما بود. من از دومین فیلم فردین با او همبازی بودم؛ فیلمی بود به نام «بیوه‌های خندان» و پس از آن در تمام فیلم‌ها در کنار هم بودیم. در میان بازیگران سینما از همه بیشتر به محمدعلی فردین نزدیک بودم و رفت‌وآمد داشتم؛ هفته‌ای یک روز پنجشنبه‌ها دور هم جمع می‌شدیم.»

 

 

پوری بنایی دختر نجیب سینمای ایران بود

 

او همچنین در خصوص پوری بنایی گفت: «پوری بنایی قلب بسیار مهربانی دارد و دلسوز همه است. در تمام این سال‌ها در حوزه فعالیت‌های خیرخواهانه مشغول بوده است، پوری بنایی سینما را با فیلم «عروس فرنگی» آغاز کرد و در «خداحافظ تهران» به اوج بازیگری خود رسید که در آن فیلم با بهروز وثوقی همبازی بود.»

 

همایون تأکید کرد: «پوری بنایی دختر نجیب فیلم‌های فارسی بود؛ هر کارگردانی که به دنبال نقش دختر نجیب می‌گشت، سراغ پوری بنایی می‌رفت.»

کلید واژه ها: سینما ملک‌ مطیعی فردین همایون


نظر شما :