سید حسن خمینی: اسلام امام کاریکاتوری نبود/ بهانه شکلگیری مشروطه مقابله با عسگر گاریچی بود
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در اجلاسیه مدرسان درس وصیتنامه سیاسی - الهی حضرت امام خمینی که در واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، «تحریف» را از جمله آفتهای مورد تهدید امام و اندیشه ایشان ذکر کرد و اظهار داشت: تحریف که بازگرداندن یک شیء از معنای اصلیاش است در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم رخ میدهد که نوع مستقیم آن روشن بوده و در طول تاریخ نمونههای فراوانی دارد. بدین معنا که بغض و کینه باعث میشود تا یک اتفاق یا جمله صریح بطور مستقیم مورد تحریف قرار گیرد.
وی ضمن روایت چند نمونه تاریخی از تحریف مستقیم، جلوگیری از این نوع تحریف را وظیفه همگان دانست و افزود: متأسفانه امروز اینگونه است که اگر نفع افراد در یک تحریف بود، در قبال آن سکوت میکنند و اگر ضرری به آنها وارد میکند حرف میزنند و اعتراض میکنند و اگر خاطرهای به نفعشان بود سکوت اختیار کرده و در غیر این صورت معترض میشوند.
یادگار امام تحریف غیرمستقیم یک اندیشه و منش را تهدیدی جدیتر عنوان کرد و گفت: معمولا مکاتب، فلسفهها و اندیشهها چندین پایه و اصل اساسی دارند که اگر یکی از این پایهها فربهتر از سایرین تصویر شد به مرور زمان آن مکتب کاریکاتوریزه میشود و اگر نسبت میان پایهها به هم ریخته شد، تصویر ساخته شده واقعی نیست.
وی یادآور شد: بارها در سخنانم از این مثال استفاده کردهام که اگر چشم، یک دهم صورت شما یا بینی یک چهارم آن است، در کاریکاتور این نسبتها به هم میخورد و کسی که آن را میبیند شما را در آن میبینید اما این تصویر واقعی شما نیست. بنابراین اگر درون یک مکتب فکری هم نسبتها به هم ریخته شود آن مکتب تحریف غیرمستقیم شده است.
سید حسن خمینی تصریح کرد: آنچه امروز در جهان اسلام بدان گرفتار شدهایم نتیجه همین تحریفهای ناخواسته یا از سر عشق و شور است که میبینیم یک گروه به راحتی و جلوی دوربینها سر میبُرد و فیلم آن را نیز پخش میکند؛ در حالی که چند سال قبل باور نمیکردیم که روزی شاهد رشد چنین گروههای افراطی و خشنی باشیم.
وی با تأکید بر اینکه تمام این حوادث به اسم اسلام رخ میدهد، در حالی که اسلام اینها نیست، ادامه داد: اگر در پیروی از یک مکتب که دارای پایههای مختلفی است به یک پایه آن توجه بیشتری شود، در آینده با یک مکتب کاریکاتوریزه شده مواجه میشویم.
یادگار امام در همین زمینه به یک نمونه تاریخی در اروپا اشاره کرد و اظهار داشت: دکارت از پدران فلسفه جدید یک یسوعی بود؛ مذهب او اساسا برای مقابله با پروتستانتیسم شکل گرفته بود و پیروانش در این جهت خود را وقف کلیسا و پاپ کرده بودند. اما دکارت با این مذهب، بعدها پایهگذار مکتبی شد که از آن بیدینی بیرون بدست آمد؛ یعنی از دل اندیشه کسی که میخواست همه چیز را به دامن کلیسا برگرداند، پراگماتیسم مدرن خارج شد. لذا امروز کشیشهایی داریم که خداباور نیستند اما میگویند چون خداباوری برای بشر منفعت دارد ما هم میگوییم خدا هست!
وی همچنین با اشاره به چگونگی شکلگیری صوفیه در ایران در دوران صفویه، گفت: همان صوفیهای که بر اساس بخشش شکل میگیرد، درون آن گروهی به نام «ینی چری» شکل میگیرد که زنده زنده آدم میخورد و صحنههای وحشتناک زیادی همچون جوشاندن انسانها در دیگ آب جوش و پاره کردن بدن آنها را خلق کرد.
سید حسن خمینی سپس به مقطع تاریخی انقلاب مشروطه اشاره کرد و گفت: بهانه و جرقه شکلگیری مشروطه مقابله با فردی به نام «عسگر گاریچی» بود که در خیابان مردم را آزار میداد، اما از دل همین مشروطه به دلیل آنکه صرفا به نقطه کانونی استبداد پرداخته شد و به استعمار که میتواند کارهایی بدتر از استبداد توسط آن انجام شود توجه نشد، رضاخان درآمد. در حالی که رهبران مشروطه هیچ کدام بیدین نبودند و امثال آیات بهبهانی و طباطبایی از علمای بزرگ دینی بودند، ولی به خاطر همان نگاه غیرکامل رضاخان پدید میآید.
تولیت آستان مقدس امام خمینی در ادامه سخنان با بیان این هشدار که اگر مراقب نباشیم و در نظام و مکتب امام یکی از پایهها را فربهتر ببینیم یک تحریف غیرمستقیم اتفاق افتاده است، تصریح کرد: امروز گروهی اینگونه بحث میکند که انگار در مکتب امام مردم نقشی ندارند و گروهی دیگر به گونهای بحث میکنند که گویی اسلامیت توسط امام کنار گذاشته شده است؛ خیر! همان امامی که میگوید میزان رأی ملت است، نظریه ولایت فقیه را هم مطرح میکند و همان امامی که قید «مطلقه» را برای ولایت فقیه ذکر کرد، در فلسفه سیاسی و ذهنیاش بالاترین نقش و جایگاه را به مردم میدهد.
وی «عدالت» و «پیشرفت» را نیز دو عنصر مهم دیگر در اندیشه امام خمینی برشمرد و یادآور شد: امام همواره بر عدالت تکیه داشتند و عدالت جزو امّهات اندیشه ایشان است، اما پیشرفت هم در کنار آن است و پررنگ کردن عدالت به معنای فروکاستن پیشرفت نیست و اگر یکی از این دو را پررنگ کردیم دچار تحریف شدهایم.
یادگار امام خمینی، «رفع محرومیت» را دیگر شاخص مورد نظر امام و از پایههای اندیشه سیاسی ایشان دانست و گفت: در مکتب امام جنگ با فقیر و غنی نداریم، بلکه جنگ با فقر داریم و قرار نیست فقرا زیاد شوند، بلکه نظام فقرپرور باید از بین برود. لذا مراقب باشیم که نفی محرومیت به معنای توسعه فقر نباشد و از آن سو نیز توجه به توسعه موجب نشود گروههایی زیر بار آن له شوند.
وی با بیان اینکه با پررنگ کردن برخی از ابعاد اندیشه امام دچار تحریف غیرمستقیم اندیشههای ایشان شدهایم، گفت: «استقلال و عزت» و در کنار آن «همزیستی مسالمتآمیز با دنیا» از پایههای اندیشه امام است و این بدان معنا نیست که اگر میخواهیم با جهان همزیستی کنیم استقلال را از دست دهیم و اگر میخواهیم استقلال داشته باشیم با همه دنیا ستیزه کنیم.
سید حسن خمینی با اشاره به «آزادی» به عنوان یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی، گفت: ممکن است با پررنگ کردن آزادی ارزشهای اخلاقی جامعه مورد بیتوجهی قرار گیرد یا خدای نکرده با پررنگتر کردن ارزشها به آزادی بیتوجهی شود.
وی گفت: علمای علم اخلاق میگویند اخلاق عین عدالت است و عدالت عین اعتدال است؛ اعتدال یعنی حد فاصل بین افراط و تفریط و رفتن به طرف هر کدام از این طرف، خروج از اعتدال و حکمت است.
یادگار امام سپس با اشاره به موضوع اجلاسیه اظهار داشت: اگر میخواهیم مکتب امام را بشناسیم و بشناسانیم و غرض تدریس وصیتنامه و مکتب امام است، باید به این رکن رکین توجه شود که هر شیء و موضوع در جای خودش و به اندازه بار ارزشی آن باشد؛ اینکه فقط زبان تلخ و «اشداء علی الکفار» را ملاک بگیریم صحیح نیست؛ «رحماء بینهم» هم وجود دارد. لذا باید مراقب تحریف مستقیم و غیرمستقیم باشیم.
سید حسن خمینی با اشاره به سخنان دکتر میرزاده در این اجلاسیه، یادآور شد: یکی از بحثهایی که در سخنان امام گم شده، موضوع «تحجر» است. اتفاقا یکی از بحثهای مهمی که امام در دو، سه سال آخر عمر خود در کنار «اطلاق ولایت فقیه» مطرح کردند تحجر بود؛ مخاطب ایشان چه کسانی بودند و چه کسانی را بر اساس این سخنان برنمیتابیدند؟ مگر امام در مورد امثال فتوای حلال بودن برخی از انواع موسیقی نگفتند که اگر قرار است کسی در این راه فدا شود اولین نفر خودم هستم؟
وی ادامه داد: در بحثهای فرهنگی و فضاهای دانشگاهی، یکی از مباحثی که امام مطرح کردند تحجر است و امروز باید تحجر را تعریف کنید و آن را خط قرمز قرار دهید؛ همانگونه که وادادگی و عدم توجه به ارزشها و بیتوجهی به حجاب اسلامی نیز غیرقابل پذیرش است.
یادگار امام با تأکید بر اینکه اسلام امام کاریکاتوری نبود، گفت: اگر یک نفر جلوی من و شما شرب خمر کرد او را طرد میکنیم، اما اگر او غیبت کند، تهمت بزند و دروغ بگوید پشت سر او ممکن است نماز هم بخوانیم! در حالی که در دین خدا غیبت از زنا هم بدتر است. چرا نسبت به غیبت حساس نیستیم؟ چون اسلام ما کاریکاتوری شده است و تناسبها در ذهنمان به هم ریخته است. اما نزد امام اینگونه نبود و هرکس جلوی ایشان غیبت میکرد ایشان چهرهاش در هم تنیده میشد و به شدت برخورد میکردند.
سید حسن خمینی به خاطرات حجتالاسلام والمسلمین دعایی از مخالفت امام با دادن نسبتهای دروغ به مخالفان و حتی شاه سابق، اظهار داشت: یاران امام اینگونه از ایشان میگویند؛ آنها کسانی هستند که وقتی طرفداری از امام نان نداشت و شکنجه و زندان و اعدام داشت، یار ایشان بودند. در حالی که خیلیها بعدا به سفره آماده رسیدند و شدیدا طرفدار امام شدند و الان کاتولیکتر از پاپ شدهاند. همان یاران قدیمی امام میگویند که اگر میخواستند نزد ایشان از مخالفین غیبت کنند امام رو ترش میکردند.
وی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه اگر یک نظام اندیشهگر میخواهد جدا از تحریف باقی بماند هر چیز در آن باید سر جای خودش باشد و به اندازه خودش دیده شود، گفت: برخی میگویند می بخور منبر بسوزان مردمآزاری نکن؛ در حالی که هیچ کدام از این کارها را نباید انجام داد و مردمآزاری هم نکرد.
یادگار امام در پایان سخنان خود با بیان اینکه وقتی برخی ابعاد یک مکتب پررنگ شد از دل آن داعش بیرون میآید، تأکید کرد: در عین حال که باید به اجرای حدود اسلامی اهتمام داشت خشونت هم نباید کرد و خشونت نادرست در اسلام نیز به برخی میرسد که حاصل آنها گروههایی است که امروز در جهان اسلام خشونتهای وحشیانهای را انجام میدهند.
نظر شما :