روند تخریب آثار باستانی ایران شدت گرفته است/ میراث فرهنگی زیر ضربههای پتک و تیشه
به چند نمونه از تخریبهای گسترده تعمدی و تاملبرانگیز آثار باستانی ایران که در سکوت کامل رسانهای به سرعت در حال انجام است به اجمال اشاره میکنیم:
۱- تخریب سنگنبشته نام خلیج فارس در خارک با پتک و تیشه
در حالی که خبر کشف سنگنبشته هخامنشی خارک معروف هخامنشیان که در آبان ماه سال ۱۳۸۶ در هنگام جادهسازی شرکت نفت در جزیره خارک آن هم به طور اتفاقی، آب سردی بر پیکر تبلیغات ضد ایرانی کشورهای عربی درباره خلیج فارس بود، کوتاه زمانی پس از رسانهای شدن این خبر، این کتیبه که سندی تاریخی برای اثبات نام خلیج فارس بوده با تیشه و پتک نابود شد.
۲- پتک و تیشه به جان آثار باستانی تنگه چوگان و بیشابور افتاد
بیشابور شهری از دوران ساسانی است که به دستور شاپور، اول پادشاه ساسانی پس از پیروزی بر امپراتوری روم ساخته شده است. این منطقه در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شیراز و ۲۳ کیلومتری شهر کازرون واقع شده است. شمالیترین قسمت بیشابور به کوهپایه و تنگهای دایره شکل متصل است به نام چوگان. نقش برجستههای تنگه چوگان شامل جنگها و پیروزیها و تاجستانی پادشاه ساسانی به خصوص شاپور اول است. در تنگه چوگان شهر کازرون شش نقش برجسته ساسانی وجود دارد که در سال ۱۳۱۰ با قدمت ساسانی و به شماره ۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاند.
بسیاری این شش نقش برجسته را همپای نقشهای ساسانی در بیستون و جزو زیباترین آثار تاریخی حکاکی شده بر سنگ در ایران میدانند. با این حال، حفاظت نکردن و نگهداری نادرست از این آثار شگفتانگیز موجب آن شده که هر روز بخشی از آنها به وسیله عوامل طبیعی و انسانی تخریب شود.
ویژگیهای منحصر به فرد نقش برجستههای کازرون وجود سه نقش برجسته است که در آن تصاویری مربوط به زن در ایران باستان حجاری شده؛ موردی که تقریبا در آثار تاریخی ایران به ندرت مشاهده میشود. این سه نقش در سه نقطه متفاوت از شهرستان کازرون، نقش قندیل، نقش بهرام و نقش پریشو قرار دارند.
۳- تخریب نقش برجسته سنگی «قندیل» با تیراندازی تمرینی
نقش برجسته قندیل در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی «کازرون» و در فاصله یک کیلومتری روستای «قندیل» قرار دارد. به گفته باستانشناسان نقش قندیل چه در فرم و تراش و چه در محتوا، از جمله نفیسترین و با ارزشترین نقوش تاریخی تمدن ایران محسوب میشود، چرا که علاوه بر روایت تاریخی که توسط این نقش بازگو میشود، آن را میتوان در ردیف انگشتشمار نقوش باستانی ایرانی قرار داد که تصویری از یک زن ایرانی با پوشش مخصوص به خود در آن نگاشته شده است. این میراث باستانی بسیار ارزشمند صحنه ازدواج «شاپور اول ساسانی» با «ملکه آذر آناهیتا» را به نمایش گذاشته و در پشت سر شاپور نقش موبد موبدان (کرتیر) حجاری شده است.
این میراث به جامانده از نیاکانمان در اثر شلیک گلوله و اصابت جسمی سخت مانند پتک نه توسط یک ایرانی بلکه توسط افرادی که دشمن تاریخ و فرهنگ ملی ایران هستند تخریب شده است. این تخریب در حالی صورت گرفته که تنگ قندیل مربوط به دوره ساسانیان ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ۴۵۳۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تعدادی از روستاییان استان فارس پیشتر نیز بارها این تخریبها را به انجام رساندهاند که هیچ واکنشی را در پی نداشته است. سال گذشته نیز یکی از نقش برجستههای ساسانی در تنگ چوگان عامدانه به وسیله پتک تخریب شد و از بین رفت.
۴- تخریب نقش برجسته ساسانی ارزشمند «سرآب بهرام» با پتک
نقش برجسته ساسانی ارزشمند «سرآب بهرام» در شهرستان «نورآباد» در همسایگی شهرستان کازرون به وسیله شلیک گلولههای پیدرپی توسط جانگیرها (شکارچیان) و اهالی روستاهای نزدیک اثر و به عنوان «هدف تیراندازی» مورد استفاده قرار میگیرد و به میزان زیادی آسیب دیدهاند. همچنین نقش برجسته بهرام دوم در تنگه چوگان در محوطه حفاظت شده بیشابور شهرستان کازرون به وسیله پتک تخریب شده است. به گفته اهالی منطقه «فرد یا افراد ناشناس، در یک جمعه شب» با ورود به این محوطه باستانی که از دوره ساسانیان برجای مانده است، بخشی از سنگنگاره و گرزی را که در دست بهرام دوم پادشاه ساسانیان است، تخریب کردند.
۵- تخریب با پتک نقش برجسته «سرمشهد» و نقش «پریشو»
نقش برجسته «سرمشهد» و نقش «پریشو» نیز از دیگر نقوش باستانی هستند که بدون هیچگونه اقدام امنیتی و فرهنگسازی بین روستاییان در معرض تخریب با پتک و شلیک گلوله روستاییان محلی قرار دارد. در عین حال برخی افراد مشکوک نیز در روند تخریب این آثار تاریخی همراهی کردهاند. هماکنون بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی و پرارزش «پریشو»، از معدود نمونههای نقش برجسته زن ایران باستان که در فقدان امنیت و بدون کوچکترین حفاظت فیزیکی به حال خود رها شده بود، توسط دشمنان تاریخ و فرهنگ ایران تخریب شده است.
۶- تخریب نقش برجسته داریوش بزرگ با کمک نردبان
در حالی که ضعف فرهنگی و هویت ملی ایرانیان به جایی رسیده گردشگران ناآگاه بر سرستونهای تخت جمشید مینشینند یا برخی ریش نقش برجسته داریوش را به دست میگیرند و عکس یادگاری میاندازند، خبر تلخ نابودی نقش برجسته داریوش بر تخت شاهی موجود در بالای دروازه ورودی تخت جمشید فاجعه فرهنگی دیگری را برای ایران رقم زد. نکته مهم این است که این نقش برجسته با ارتفاع بالایی که دارد به راحتی در دسترس نیست و تخریبکنندگان ظاهرا با فراغ بال، نردبانی به همراه بردهاند و با تیشه و پتک یادگار پیشینیان ما را نابود کردهاند.
۷- تخریب کاخ کوروش بزرگ در برازجان
علاوه بر نابودسازی آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد برای ساخت سد سیوند، کاخ چرخاب که در سال ۲۵۰۰ پیش از میلاد مسیح در دوره کوروش بزرگ، با استفاده از سنگ سیاه و سفید و با حجاری ویژه و منحصر به فردی بنا شده نیز در معرض نابودی کامل قرار دارد.
۸- تخریب نقش برجسته باغملک و گور دخمه «رودنو» خوزستان با مواد منفجره
برخی از سودجویان با این تصور که در کنار نقش برجسته و گور دخمه این اثر تاریخی کهن، یک گنجینه با ارزش وجود دارد این اثر تاریخی را با حفاری و بیل و کلنگ و مواد منفجره تخریب کردهاند.
۹- نابودی تپه باستانی ۶۰۰۰ ساله «گونسپان» ملایر با آبگیری سد کلان
با ساخت سد مخزنی کلان دو روستای پا تپه و قلعهنو به همراه ۱۵ تا ۲۰ محوطه تاریخی تپه باستانی شش هزار ساله «گونسپان» ملایر نابود شدهاند.
۱۰- ساخت سد گتوند و نابودی شیرهای سنگی باستانی
با ساخت سد گتوند و بالا آمدن دریاچه پشت سد، «برد شیرها» یا شیرهای سنگی باستانی بزرگ روستای دمتنگ در منطقه آبماهیک در معرض نابودی قرار میگیرند. این شیرهای سنگی با دو متر و ۱۰ سانتیمتر طول و یک متر و ۴۰ سانتیمتر ارتفاع بزرگترین شیرهای سنگی باستانی و تاریخی ایران شناخته شدهاند.
۱۱- تخریب پرشتاب اخیر محوطههای باستانی شوش
نابودی محوطههای تاریخی شوش توسط حفاران و قاچاقچیان، ساخت و سازهای ناهماهنگ و تعرضهای روزافزون به چشمانداز محوطههای باستانی شوش، تخریب گورهای اشکانی در شهر صنعتگران شوش، حفاری در شهر پانزدهم از مهمترین اقدامات تخریبگرانه متداول و معمول در شوش است که هیچ واکنشی را هم از سوی مسئولان مربوط به همراه نداشته است.
* استادیار دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی
منبع: روزنامه بهار
نظر شما :