جدال بر سر محل دفن ابوعلی سینا/ قبر ابنسینا در اصفهان است؟
محمد حسین ریاحی در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا بیان کرد: مسلم است که حضور علمی شیخ ابوعلی سینا در اصفهان قابل توجه بوده و بنا به شواهد و قرائن معتبر، از جمله حضور شمسالدوله، حاکم آلبویه و تیرگی روابط شیخ با او، بعید است که شیخ به همدان رفته باشد.
او با بیان این که مردم اصفهان از گذشته مکان گنبد ابن سینا را به عنوان مدفن او میدانستند، تأکید کرد: آنچه بیشتر محققان بیان کردهاند، مقام علمی بالای شیخالرییس است که تألیف کتابهای بسیار و تربیت شاگردان بزرگی مانند ابوالحسن بهمنیار، محمد جوزجانی و ابوعبدالله احمد معصومی از آن جمله است.
ریاحی گفت: چند سال پیش قرار بود در اصفهان آرامگاهی برای شیخالرییس ساخته شود، اما عدهای گفتند که اصفهان آثار تاریخی زیادی دارد و در نهایت، از انجام این کار جلوگیری شد؛ این مساله با اعتراض افرادی مانند سید محمد صدرهاشمی و برخی ادبا و علما مواجه شد.
او ادامه داد: در مجموع، صلاح دانسته شد که برای این مساله جنجال ایجاد نشود. البته ما به مسوولان شهر اصفهان پیشنهاد کردهایم که حداقل گنبدی را که به نام شیخالرییس باقی مانده است، به عنوان جایگاهی برای معرفی آثار ابوعلی سینا قرار دهند.
این گفتهها در حالی است که توکل دارایی ـ مسوول روابط عمومی بنیاد ابوعلی سینا در همدان ـ مدفون بودن شیخ در اصفهان را به شدت مردود دانست و این امر را مصداق تحریف تاریخ و به باد دادن مفاخر ارزیابی کرد.
او تأکید کرد: از سال ۱۳۳۰ این بحثها مطرح بوده، ولی با توجه به شواهد تاریخی، این ادعا رد شده است. ما قبلا هم به این ادعا که در رسانههای اصفهان مطرح شده بود، پاسخ دادهایم.
در سالهای گذشته حدس و گمانهایی دربارهٔ اینکه مدفن ابوعلی سینا، دانشمند بزرگ جهان اسلام نه در همدان، بلکه در اصفهان است، مطرح شده و منابعی تاریخی هم در صدق و هم در کذب این نظریه وجود دارند. برای مثال «ابناثیر» در کتاب «تاریخ کامل» جزء هشتم، صفحهٔ ۱۵، محل فوت شیخالرییس را اصفهان دانسته است. در حالی که کاظم موسوی بجنوردی در دایرةالمعارف اسلامی ذیل واژهٔ ابن سینا نوشته: پس از آن که علاءالدوله، حاکم اصفهان، مجددا قصد همدان نمود، ابن سینا نیز او را همراهی کرد، اما در راه، بیماری او شدت یافت و پس از رسیدن به شهر همدان در روز جمعه ماه رمضان سال ۴۲۸ هجری قمری / ۱۰۳۷ میلادی در ۵۸ سالگی درگذشت.
نظر شما :